masa bukan emas..tetapi adalah nyawa dan kehidupan

pilihlah wahai teman..berpasangan sebelum kahwin atau selepas kahwin???



BAHAYA CINTA SEBELUM KAHWIN
1. Pasti dirimu kelak ibarat lembu yang ditarik hidung oleh nafsu
2. Menyibukkan hati merindui makhluk yg tidak halal seumpama mbuka pintu bg syaitan mjalankan jarumnya untuk melupakan kita dripadaNya
3. Hati akan terseksaa dgn barah rindu
4. Rindu palsu akan membelenggu minda hingga ia terjajah dan terhina di bawah jajahan syaitan
5. Cinta lalai akan mnyebabkan kita alpa drpada mpersiapkan diri untuk keperluan dunia dan akhirat.
6. Seseorang boleh menjadi TAK rasional berfikir jika benar2 mabuk cinta.
7. Fitnah cinta ibarat racun yg akan membunuh akal, jiwa, dan perasaan.
8. Jiwa kita kan tganggu dlm menilai mana baik dan yang mana buruk untuk diri kita.
9. Jika 'aku' dan 'dia' bjaya melangkah ke alam rumah tangga nescaya ia terbina atas dasar maksiat yang mengundang padah kepada peribadi zuriat kami pastinya.


Bukankah itu pintu zina semata-mata?? Nauzubillah..
bangkitlah wahai teman dari fitnah wanita di akhir zaman dengan sebuah prinsip dan ketegasan...

Kuatkan prinsip diri dengan sebuah hadis :
“Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid.” (Riwayat Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami, dan lain-lain)

Peringatan ALLAH SWT :
“Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk.” (Surah al-Isra’ 17:32)




Janji ALLAH SWT terakam dalam surah al-Nur :
“Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik(pula).” (Surah al-Nur 24:26)

Saranan doa ajaran Rasulullah SAW : 
“Ya ALLAH jadikanlah hamba-Mu ini menyintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman menyintaiku” (Riwayat Muslim)



Rasulullah SAW berpesan:
“Jika datang kepada kamu sesiapa yang kamu redhai agama dan akhlaknya maka nikahilah dia. Jika tidak dilakukan akan berlaku fitnah di muka bumi dan kerosakan berleluasa.” (Riwayat al-Baihaqi)


Rasulullah SAW berpesan lagi:“Tiada yang lebih membahagiakan dua orang yang saling menyukai kecuali menikah.” (Riwayat Suyuti)


Inilah masanya untuk kita kembali melihat dan memikirkan hakikat hubungan dua insan berlainan jantina ini dari kacamata yang halal yang dipandukan oleh agama yang kita yakini. Dan bukan didasari emosi, material, dan kedudukan, serta masa semata-mata.



kita mencintai atau merindui seseorang, kita mempunyai keinginan untuk memberitahu orang lain. Seboleh-bolehnya biar semua orang tahu bahawa kita sedang mencintainya. Hati merasa bahagia andai perasaan itu dapat dikongsikan bersama.

Agaknya, bagaimana pula jika Allah mencintai seseorang?

"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini." (Hadis Riwayat Bukhari)

SUBHANALLAH....
Lihatlah cinta Allah..Sungguh luar biasa hebat..tika Allah mencintai seseorang, Allah yang Maha Agung tak cukup dengan hanya mengatakan "Aku cinta si dia! Tetapi Allah memaklumkan kepada seluruh makhluk-Nya..
sama2 kita renung2 kan n ambik iktibar lah ye wahai sohabatku n teman2 ku sekalian... :)

rujukan: buku pemilik cintaku setelah Allah&rasul
       : blog srikandi

sertailah jiwa dan rohmu... InsyaALLAH..

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
assalamualaikum....
 
hehe..pelik x bunyi tajuk entri sy???
sebenarnya... 
entri kali ni sy nak kongsi lirik lagu nyanyian by opick n melly ni haaa  
tajuknya: TAKDIR.... 
 
kalu sape2 yang pernah dgr lagu nie...
n hayati sepenuhnya..bukan stkat muziknya yang sayu... tapi juga liriknya..
alhamdulillah....
1st tyme sy dgr lagu ni.. tersentak bulu roma...
lagu nie bnyak psal tentang kehidupan kita di dunia nie....
mnyedarkan kita bahawa this is only temporary world my dear friends.... 
TEMPORARY!!!! paham x what is means by temporary....??
temporay...bmksud sementara....egtla ape yg kita kejarkan adlah dunia akhirat...
tetapi ENGAT! kebahagiaan di dunia menjamin
kebahagiaan di akhirat.. same2 kita usahakan yg terbaik sbgai bekalan di akhirat tp 
x melupakan yg di dunia ini...
hurmmm....
bagus betui lagu2 opick ni kalu dihayati liriknya...
why I like his song much2???? 
hati tenang bila dgr akan lantunan syair2 nya yg indah di dlm lagu...
kalu korg dgr smua2 lagu opick nie...n kalu korg prasan la...
opick ni bgaikan seorg hamba yg inginkan pengembalian pada tuhan.. pada Allah s.w.t
dan pengembaliannya tidak dirasakan sorang2 tapi lantas dia mengajak
semua yang mendengar lagu2nya utk sama kembali kpd Allah.. 
penyanyi yg seperti ni la yang kita cari... nyanyi bukan setakat suara yg merdu...
tapi beserta dgn jiwa rohnya...penuh ikhlas hingga boleh mbuat org sedar n insafi dri bila dgr lagunya...
dunia skrg nie kita sering dgr ade yg berkata "apela sgt hidup ni tanpa muzik"hush~ kan2..betul x???? sering kita dgr...
muzik..main part jgk tu... sbb tu la aq respek xkira la kmpulan nasyid ke pnynyi2 islamic...mereka telah mnyampaikan dakwah mereka mnerusi lagu2 yg mndamaikan jiwa...
alhamdulillah... ^_^

okes~ selamat mhayati la seketika lirik lagu ni ye... same2 muhasabah dri..
tuk memajukan dri...:))

"Dihempas gelombang dilemparkan angin
terkisah ku bersedih ku bahagia
Di indah dunia yang berakhir sunyi
Langkah kaki di dalam rencana Nya
Semua berjalan dalam kehendak Nya
Nafas hidup..cinta.. dan segalanya"

"Dan tertakdir menjalani segala kehendak Mu Ya Robbi
Ku berserah ku berpasrah hanya pada Mu Ya Robbi
Dan tertakdir menjalani segala kehendak Mu Ya Robbi
Ku berserah ku berpasrah hanya pada Mu Ya Robbi"

"Bila mungkin ada luka coba tersenyumlah
Bila mungkin tawa coba bersabarlah
Karena air mata tak abadi
Akan hilang dan berganti (hilang kan berganti)
Bila mungkin hidup hampa dirasa
Mungkinkah hati rindukan Dia
Karena hanya dengan Nya hati tenang
Damai jiwa dan raga"

"Dan tertakdir menjalani segala kehendak Mu Ya Robbi
Ku berserah ku berpasrah hanya pada Mu Ya Robbi
Dan tertakdir menjalani segala kehendak Mu Ya Robbi
Ku berserah ku berpasrah hanya pada Mu Ya Robbi
Hanya pada Mu Ya Robbi" 

_ni lak lam versi ENGLISH plak ye...kot2 ade yg xpaham lam BM...
tapi kalu BI smpai plak mksd..hehehe..:P_

"crashed..by the wave
thrown away..by the wind
separated..saddened..enlightened
in the amazement of the world
which ended..loneliness
every step of foot..
has been written by Him..
everything..
is moving on His accordance..
breath of life..love..and evrthing..
Has been destined to undergo..
everthing you wish Ya Robbi
I obey I submit
only to tou Ya Rabbi..
Whnever there is a pain, try your best to smile
whenever theres laughter, try your best to be patience
because tears are non-everlasting
it will come and go...
whenever life felt soar,
could be that your heart is missing Him..
because only with Him heart indulge peace
peaceful mind and body.."


last but not least....hehe~
tuk sape2 yg suka lgu lam blog sy nie...
sy sertakn skli jgk liriknya yg pnuh mkna...
dengar, hayatilah, muhasabah dri..then ambik iktibar k semua...:))

Opick - Maha Melihat (feat Amanda)
 
Seiring waktu berlalu
Tangis tawa dinafasku
Hitam putih dihidupku
Jalani takdirku

Tiada satu tersembunyi
Tiada satu yang terlupa
Segala apa yang terjadi
Engkaulah saksinya

Reff:
Kau Yang Maha Melihat
Kau Yang Maha Melihat
Kau Yang Maha Pemaaf
Pada-Mu hati bertobat

Kau Yang Maha Pengasih
Kau Yang Maha Penyanyang
Kau Yang Maha Pelindung
Pada-Mu semua bertekun

Yang dicinta kan pergi
Yang didamba kan hilang
Hidup kan terus berjalan
Meski penuh dengan tangisan

Andai bisa ku mengulang
Waktu hilang dan terbuang
Andai bisa ku kembali
Hapus semua pedih

Andai mungkin aku bisa
Kembali tulus segalanya
Tapi hidup takkan bisa
Meski derai air mata

jom..lihat gambar2 dibwah nie.. n same2 kita buat renungan seketika ye...
cari diri kita..n nilai la tahap keimanan kita pd wktu skrg ni...
adakah makin bertambah??? sedang berkurang??? or masih pd thap yg sama???
WALLAHUALAM...




















Allah is always with me...


















sabda Nabi Muhammad SAW ertinya :-
"Barangsiapa berpegang pada kedua iaitu Al-Quran dan Hadis, dijamin selamat dunia dan akhirat."