masa bukan emas..tetapi adalah nyawa dan kehidupan

pilihlah wahai teman..berpasangan sebelum kahwin atau selepas kahwin???



BAHAYA CINTA SEBELUM KAHWIN
1. Pasti dirimu kelak ibarat lembu yang ditarik hidung oleh nafsu
2. Menyibukkan hati merindui makhluk yg tidak halal seumpama mbuka pintu bg syaitan mjalankan jarumnya untuk melupakan kita dripadaNya
3. Hati akan terseksaa dgn barah rindu
4. Rindu palsu akan membelenggu minda hingga ia terjajah dan terhina di bawah jajahan syaitan
5. Cinta lalai akan mnyebabkan kita alpa drpada mpersiapkan diri untuk keperluan dunia dan akhirat.
6. Seseorang boleh menjadi TAK rasional berfikir jika benar2 mabuk cinta.
7. Fitnah cinta ibarat racun yg akan membunuh akal, jiwa, dan perasaan.
8. Jiwa kita kan tganggu dlm menilai mana baik dan yang mana buruk untuk diri kita.
9. Jika 'aku' dan 'dia' bjaya melangkah ke alam rumah tangga nescaya ia terbina atas dasar maksiat yang mengundang padah kepada peribadi zuriat kami pastinya.


Bukankah itu pintu zina semata-mata?? Nauzubillah..
bangkitlah wahai teman dari fitnah wanita di akhir zaman dengan sebuah prinsip dan ketegasan...

Kuatkan prinsip diri dengan sebuah hadis :
“Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah seorang yang syahid.” (Riwayat Hakim, Ibn Asakir, al-Dailami, dan lain-lain)

Peringatan ALLAH SWT :
“Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan satu jalan yang buruk.” (Surah al-Isra’ 17:32)




Janji ALLAH SWT terakam dalam surah al-Nur :
“Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik(pula).” (Surah al-Nur 24:26)

Saranan doa ajaran Rasulullah SAW : 
“Ya ALLAH jadikanlah hamba-Mu ini menyintai orang yang beriman dan jadikanlah orang yang beriman menyintaiku” (Riwayat Muslim)



Rasulullah SAW berpesan:
“Jika datang kepada kamu sesiapa yang kamu redhai agama dan akhlaknya maka nikahilah dia. Jika tidak dilakukan akan berlaku fitnah di muka bumi dan kerosakan berleluasa.” (Riwayat al-Baihaqi)


Rasulullah SAW berpesan lagi:“Tiada yang lebih membahagiakan dua orang yang saling menyukai kecuali menikah.” (Riwayat Suyuti)


Inilah masanya untuk kita kembali melihat dan memikirkan hakikat hubungan dua insan berlainan jantina ini dari kacamata yang halal yang dipandukan oleh agama yang kita yakini. Dan bukan didasari emosi, material, dan kedudukan, serta masa semata-mata.



kita mencintai atau merindui seseorang, kita mempunyai keinginan untuk memberitahu orang lain. Seboleh-bolehnya biar semua orang tahu bahawa kita sedang mencintainya. Hati merasa bahagia andai perasaan itu dapat dikongsikan bersama.

Agaknya, bagaimana pula jika Allah mencintai seseorang?

"Sesungguhnya Allah SWT jika mencintai seorang hamba, maka Dia memanggil malaikat Jibril dan berkata: "Wahai Jibril, aku mencintai orang ini maka cintailah dia!" Maka Jibril pun mencintainya, lalu Jibril mengumumkannya kepada seluruh penduduk langit dan berkata: "Wahai penduduk langit, sesungguhnya Allah mencintai orang ini, maka cintai dia." Maka seluruh penduduk langit pun mencintainya. Kemudian orang itu pun dicintai oleh segenap makhluk Allah di muka bumi ini." (Hadis Riwayat Bukhari)

SUBHANALLAH....
Lihatlah cinta Allah..Sungguh luar biasa hebat..tika Allah mencintai seseorang, Allah yang Maha Agung tak cukup dengan hanya mengatakan "Aku cinta si dia! Tetapi Allah memaklumkan kepada seluruh makhluk-Nya..
sama2 kita renung2 kan n ambik iktibar lah ye wahai sohabatku n teman2 ku sekalian... :)

rujukan: buku pemilik cintaku setelah Allah&rasul
       : blog srikandi

1 comment:

fatin tasnim said...

salam.... thumb-up u ent3 nie.. bagus bngat kamooo waniey..teruskan kongsi sesuatu y bermanfaat bersama...